Masashi Mihotani

Searching for insects (2013-2015)

In this series, I photograph things spotted in the everyday urban environment in which I live. The cities where we make our homes are the cumulative physical reflection of what people in the past have contemplated amid their own daily lives—things like convenience, efficiency, and appearance—and imagined in their minds, and it strikes me that this could be described as a kind of artificial “nature” which for us, has certainty and order.

The photographs in this series are acts of peering into this “nature” of ours from the perspective of the other, and the glimpses of “mystery” in habitats brimming with diverse designs and details that become visible through the lens when we do this, is similar, I think, to observing real nature from the outside through a microscope or telescope.

The title was chosen for its personal resonance, in that I sense in this series of photographic acts an intimate connection with my childhood bug-catching: the series of acts by which a child—filters of commonsense and convention still only half-formed, a brand-new almost-empty vessel—perceives something “mysterious,” is attracted to it, picks it up, observes and perhaps shares it, and through all this, interprets it.

The myriad colors and forms of creatures successively seared thus on my memory have, as formative visual experiences, become imprints of a sort, cohabiting with the sight I employ to gaze on the landscape now.

この頃は、日常的に生活する都市環境のなかで目にするものをよく撮影していました。その中で一つ思っていた事は、私たちが暮らす都市は、過去の人々がその生活のなかで思索してきた、例えば利便性や効率、見栄えといったことの物理的反映の集積であり、それは人間にとっての必然性と秩序をもった「人工の自然」とも言える、といったことでした。

このシリーズにおいて写真は、その「自然」を他者的な視点でのぞきこむ行為のようにも感じています。レンズを通して見えてくる、多様なデザインやディティールに溢れた生態に垣間見える不可解さ。このことは例えば、顕微鏡や望遠鏡を用いて、本来の自然を外部から観察する際の探索や発見の感覚とも似ているように思います。

「虫をさがす」というタイトルの由来は、こうした写真をする動機に、こどもの頃の虫取りと密接な関わりを感じるという、個人的な理由からきています。それは、常識というフィルターが未形成の、まっさらな受容体としてのこどもが不可解ななにかを察知し、好奇心と共に手にとり、観察や共有を経て解釈していく一連です。 そうして目に焼き付け続けていた生物の多様な色彩や形象は、共有の記憶と共に視覚の原体験として、一枚の版のようなものになり、現在の風景をまなざす視覚に同居していると考えています。